EEN NIEUWE KLIMROUTE?!

15 Februar 2023

We hebben 5 klimlocaties verspreid over Nederland. En elk klimbos heeft zijn eigen klimroutes. Uiteraard moeten deze onderhouden worden en regelmatig bouwen we ook hele nieuwe routes. Zoals ook bij Klimbos Achterhoek in Ruurlo deze winter. Al heel lang stond het op het wensenlijstje van dit bos en nu is route zwart gerealiseerd! Supertof natuurlijk, maar wie bedenkt zo’n route, bepaalt welke onderdelen er gebruikt gaan worden en hoe wordt alles in de bomen gehangen? We gaan jullie meenemen in het hele proces, van het eerste idee tot de uiteindelijke opening van de route.

Deze keer deel 1: De voorbereiding van een nieuwe route

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: een nieuwe route is niet altijd mogelijk. Allereerst moet er natuurlijk wel ruimte zijn in het bos. Daarnaast houden we goed in de gaten of de routes die er op dit moment zijn, passen bij de vraag van de gasten. Zowel in totaal aantal routes, als de verhouding junior en reguliere routes. Het idee voor route Zwart in Klimbos Achterhoek ontstond 2 jaar geleden, de collega’s kregen steeds vaker te horen van gasten dat ze meer uitdaging wilden. Route rood was leuk, maar er kon nog meer moeilijkheid bij. Ook zorgt het toevoegen van een extra route voor een betere doorstroming in de overige routes op drukke dagen.

Als er dan besloten wordt dat er ruimte is voor en behoefte is aan een nieuwe route, begint het ontwerpproces. De locatiemanager maakt samen met een medewerker Bouw & Onderhoud een schets van de route, hierin staat al precies welke bomen er idealiter gebruikt kunnen worden, hoe lang de route wordt, waar de platformen moeten komen en welke elementen er tussen de verschillende bomen gehangen kunnen worden. In dit plan wordt rekening gehouden met de afstand tussen de bomen, zodat er een mooi verloop in de route komt, maar ook de hoogte en de omtrek van de bomen zijn van belang.

Schets van route zwart

De elementen die in het plan komen, worden enerzijds gekozen uit bestaande elementen in andere routes of klimbossen. Anderzijds worden elementen volledig opnieuw bedacht, waardoor de route echt origineel en uniek is!

Voor route zwart in Klimbos Achterhoek is er veel creativiteit geweest. Zo is het Technasium van middelbare school Het Schaersvoorde in Aalten betrokken geweest. Dirk Liebrand , locatiemanager van klimbos Achterhoek vertelt: “Jaarlijks doen leerlingen een aantal opdrachten die met het Klimbos te maken hebben en ook voor de nieuwe route hadden ze leuke ideeën, die daadwerkelijk in de bomen zijn gekomen. Ook de collega’s hadden veel inspiratie en dat heeft geleid tot onder andere de volgende elementen in de zwarte route: een 3-dimensionale ladder én een 4-dimensionale ladder. Ook heeft route rood bijvoorbeeld het nieuwe element Stelten gekregen. Echt tof!”

Het gemaakte plan met de route en elementen moet dan getoetst worden door een aantal partijen, zowel intern als extern. Dit zijn onder andere de eigenaar van de grond, Prohold voor de keuring van de bomen (alle bomen die we gebruiken worden vooraf gekeurd) en onze manager kwaliteit en veiligheid.

Overleg over route zwart

En dan komt het moment dat er besloten wordt ervoor te gaan. Tijd om alle platformen en elementen te maken. Dit gebeurt in onze werkplaats in Apeldoorn. Weken- en soms wel maandenlang wordt er dagelijks gewerkt aan alle houten elementen. Allemaal van onbehandeld Douglas hout. Van losse planken en balken wordt alles gefabriceerd. Op basis van getekende ontwerpen, met alle afmetingen, wordt het hout op maat gemaakt en netjes afgewerkt. Hiervoor is enorm veel gereedschap nodig, wat gelukkig aanwezig is in de werkplaats van Klimbos Nederland. En als er dan platformen en/of elementen klaar zijn, worden ze ingeladen om naar de locatie gebracht te worden.

Gereedschap in de werkplaats

Fotografie: Marjolein Hameleers

Deel dit verhaal

Wähle einen Ort

Die Orte sind alle einzigartig, aber eines haben sie gemeinsam: die wunderschöne Umgebung.

Alle unsere Kletterwälder befinden sich in echten Wäldern, in denen wir nicht mit Kletterstangen arbeiten. Dies gibt das beste Klettererlebnis! Wir bauen und warten die Strecken selbst und werden von außen auf Sicherheit geprüft. Unser Personal ist geschult um Sicherheitshinweise zu geben dich die beste Erfahrung zu bieten. Ein Tag zum erinnern!