27 December 2024
Elk jaar in de winter zijn we een tijdje dicht, de wintersluiting noemen we dat. Maar we zitten dan allesbehalve stil! Vooral in de bossen wordt er keihard gewerkt. De bouwploeg dan het Klimbos is dan bezig met het updaten, vernieuwen en bouwen van (nieuwe) klimroutes.
Waarom vernieuwingen van klimroute in het Klimbos?
Dat doen we natuurlijk niet om onze collegaโs aan het werk te houden. Maar om de beleving in het klimbos zo tof mogelijk te houden. En daarnaast is dit het ideale moment om onderhoud te plegen aan de huidige routes. Zo is de klimervaring vanaf het nieuwe seizoen helemaal zo goed mogelijk!
Hoe werkt dit proces?
De voorbereiding: van idee tot ontwerp
Eigenlijk wordt er altijd wel nagedacht over vernieuwingen. De locatiemanager en onderhoudsmedewerkers maken een analyse van een bestaande route of een schets van een nieuwe route, waarbij zorgvuldig geselecteerde bomen, geschikte hoogtes en unieke klimonderdelen meegenomen worden. Hierbij wordt rekening gehouden met:
- Boomgezondheid: Alle bomen gekeurd en geschikt zijn.
- Originaliteit: Inspiratie wordt gehaald uit andere klimbossen, maar er worden ook nieuwe elementen bedacht, soms zelfs in samenwerkingen met leerlingen van diverse scholen. Zij komen vaak met creatieve ideeรซn.
De ontwerpen worden intern en extern beoordeeld om kwaliteit en veiligheid te garanderen. Vervolgens worden alle benodigde platformen en elementen met de hand gebouwd in de werkplaats van Klimbos Nederland in Apeldoorn.
De bouw: een enorme klus in de winter
Bij het maken van nieuwe routes, wordt er begonnen met snoeiwerk, vervolgens worden de bomen gemarkeerd met pijlpunten (een referentiepunt voor waterpas) en wordt de bouw gestart. Je kan je voorstellen dat er, zeker bij nieuw te bouwen routes, nog geen mogelijkheid is om via een zekerkabel de bomen in te gaan. Onze bouwers klimmen dan ook via hijsbanden de bomen in, fysiek erg zwaar! Door middel van katrollen worden platformen en elementen naar boven getakeld om vervolgens gemonteerd te worden.
Nacontrole: altijd een dubbele check
Als voor een volledige route de platformen en elementen in en tussen de bomen hangen รฉn de zekerkabel ook geplaatst is, is de route af. Maar uiteraard wordt er nog een dubbelcheck gedaan in de nacontrole. Alle onderdelen van de route worden nauwkeurig gecheckt en indien nodig afgesteld. Zo zorgen we ervoor dat nieuwe routes onze veiligheidsstandaard halen.
Deel dit verhaal