3 maart 2023
We hebben 5 klimlocaties verspreid over Nederland. En elk klimbos heeft zijn eigen klimroutes. Uiteraard moeten deze onderhouden worden en regelmatig bouwen we ook hele nieuwe routes. Zoals ook bij Klimbos Achterhoek in Ruurlo deze winter. Al heel lang stond het op het wensenlijstje van dit bos en nu is route zwart gerealiseerd! Supertof natuurlijk, maar wie bedenkt zo’n route, bepaalt welke elementen er gebruikt gaan worden en hoe wordt alles in de bomen gehangen? We gaan jullie meenemen in het hele proces, van het eerste idee tot de uiteindelijke opening van de route.
Deze keer deel 2: De voorbereiding van de bouw in het bos
In het vorige artikel is het idee van de route en de uitwerking op papier aan bod gekomen. Maar als alle materialen (elementen en platformen) gemaakt zijn, kunnen deze niet zomaar de bomen in gehangen worden. Ook in het bos moet er veel voorbereid worden.
Als alle bomen goedgekeurd zijn, begint het snoeiwerk. Al het dode hout moet uit de bomen worden verwijderd, dit gebeurt door een externe partij. Daarna worden alle bomen die gebruikt gaan worden in de route gemarkeerd met zogenoemde pijlpunten. Deze pijlpunten zijn overal gelijk, doordat ze waterpas op de boom gezet worden. De ondergrond van bomen is niet egaal, vandaar dat de pijlpunten gebruikt worden als herkenningspunten voor de bouwers. De hoogte van een platform of onderdeel wordt berekend op basis van deze pijlpunten en niet op basis van de hoogte ten opzichte van de grond.
Als deze pijlpunten allemaal staan en de volgorde van werkzaamheden is besproken, wordt een “standplaats” in de bomen gehangen. Dit zijn hijsbanden hoog in de boom, waar vervolgens de lijnen voor de bouwers aan worden vastgemaakt. Door deze hijsbanden wordt de boom niet beschadigd bij het stijgen en dalen in de bomen. Het vastmaken van deze hijsbanden wordt enkel gedaan door de meest ervaren bouwers, aangezien het erg intensief is en het ook de basis is van de veiligheid bij het werken in de bomen.
Elke medewerker die de boom in moet, heeft 2 lijnen. En aangezien er bij alle werkzaamheden in buddyteams gewerkt wordt, zie je overal minimaal 4 lijnen hangen. Dit stijgen in de boom is iets wat goed wordt meegenomen in de opleiding tot bouwer van het Klimbos. Maar al doende leert men dit het beste!
Als alle lijnen hangen, zijn de collega’s klaar voor het echte werk: de route bouwen!
Maar voor het bouwen zijn natuurlijk wel de elementen, platformen en dergelijke nodig. Deze worden vanuit de werkplaats in Apeldoorn naar de locatie waar gebouwd wordt gebracht. Voor de zwarte route in Ruurlo zijn er 2 grote transportmomenten geweest en tussendoor nog wat kleine leveringen. Dit is afhankelijk van de planning van de werkplaats en de externe leveranciers. Aangezien dit niet altijd helemaal goed te plannen is, worden materialen die al klaar zijn, opgeslagen in het klimbos. Omdat er voornamelijk gebouwd wordt in de winter, wanneer de klimbossen gesloten zijn, kunnen de materialen opgeslagen worden onder de tenten en bij de kisten. Hierdoor staat alles droog en schoon, totdat het de bomen in kan.
Fotografie: Marjolein Hameleers
Deel dit verhaal